Vleeskraam bij een herberg, met Maria die aalmoezen uitdeelt

Är en stor oljemålning av den nederländske konstnären Pieter Aertsen. Aertsen, som levde 1508-1575, räknas som en av grundarna till stillebenmåleriet. På engelska heter tavlan A Meat Stall with the Holy Family Giving Alms och på svenska brukar den kort och gott kallas Interiör av en slaktarbod.

Motiv

Vleeskraam bij een herberg, met Maria die aalmoezen uitdeelt visar upp en slaktares välfyllda försäljningsbänk på en öppen marknad. I bakgrunden visas en biblisk scen på temat den heliga familjens flykt till Egypten efter jesu födelse i Betlehem. Vi ser hur Maria, Jesu moder, har stannat på vägen med sin åsna och ger allmosor åt de fattiga.

Vid första anblick ser tavlan ut som ett klassiskt stilleben om mat, men vi närmare granskning ser man de tydliga referenserna till bibliska teman.

Beskrivning & Symbolism

Konstnär Pieter Aertsen
År 1551
Typ Olja på panel
Dimensioner 115,6 cm ×165cm (3′ 10″ ×5′ 5″)

Vleeskraam bij een herberg, met Maria die aalmoezen uitdeelt är en stor tavla som inte är gjord på duk utan på panel. I förgrunden ser vi ett bord fyllt av slaktarens produkter. Bordet dignar av nötkött, lammkött, fläskkött, korvar, fisk, fågel, bröd, smör, mjölk, ost, späck, med mera. Det finns till och med kringlor att köpa här. Ett centralt element är ett oxhuvud som är placerad mitt på bordet, med sidan av mulen mot en vit duk.

Den heliga familjen kan vi bara skymta i bakgrunden, genom ett fönster i slaktarens marknadsbod. Som åskådare blir man lätt överväldigad av överdådet av mat och det tar en stund innan ögat börjar intressera sig för vad som pågår i bakgrunden. Den heliga familjen och de fattiga som tar emot allmosor är inte de enda personerna på vägen, utan här finns även människor som går i riktning mot den kyrka vi kan skymta genom det lilla fönstret längst till vänster.

Till höger i bilden kan vi se en man hinka upp vatten ur en brunn. Bakom honom ligger ett värdshus där en grupp matgäster avnjuter ostron och musslor. En scen i värdshuset symboliserar den bibliska berättelsen om den förlorade sonen som återvänder till sin familj. Framför värdshuset hänger en uppspänd slaktad gris.

Värt att notera är att både den heliga familjen och övriga människor i tavlan är klädda som flamländare var klädda när bilden målades på 1500-talet. Det finns också en skylt längst till höger i bilden, och den är skriven på flamländska. Texten lyder: ”Här bakom är 154 stänger mark till salu omedelbart, antingen per stång i enlighet med vad som passar dig eller alla på en gång.” (Stång är ett gammalt längdmått som bland annat användes för jordbruksmark.)

Symbolism

Vleeskraam bij een herberg, met Maria die aalmoezen uitdeelt är en tavla fylld av religiös symbolism. Här är några exempel:

  • Maria, med jesusbarnet i famnen, delar med sig av sitt bröd till en fattig man och hans son trots att hon själv är en flykting med mycket knappa ekonomiska resurser. Den heliga familjen har en enda åsna som transportmedel; Maria och barnet får rida medan Josef går till fots och leder åsnan.Detta står i bjärt kontrast mot det frossande som pågår i värdshuset. Den dignande slaktarboden framkallar också tankar på bibelns texter om hur det dels finns ”mat som är för kroppen”, dels ”mat som är för själen”. Tavlan vädjar till oss att söka näring för själen istället för att falla för kortsiktig njutning i form av näring för kroppen. Vi bör vända oss bort från sådant som hör till denna världens njutningar och istället fokusera på livet efter detta.
  • Att Maria med Jesusbarnet i famnen delar ut bröd är en referens till nattvardsbrödet.
  • Marken framför värdshuset är täckt av ostronskal, vilket symboliserar lust – en av de sju dödssynderna. Det som pågår i värdshuset är frosseri – en annan av dödssynderna. Den välfyllda slaktarboden kan också ses som en symbol för frosseri.
  • På slaktarens bänk kan vi se fiskar som är lagda i kors. Fisken är en symbol för den mat som rättrogna kristna skulle äta på fastedagar, då man skulle avstå från bland annat rött kött. Att fiskarna är lagda i kors gör symbolismen ännu tydligare.
  • Den stora mängden kött på bilden kan vara en referens till Matteusevangeliet+ 26:41, där Jesus påpekar att ”anden är villig, men köttet är svagt.
  • I 1500-talets Europa var det vanligt att bildkonstnärer använde ett slaktat djur som symbol för en troendes död.
  • Varför valde Pieter Aertsen att inkludera skylten som annonserar att mark är till salu alldeles i närheten? Därom tvista di lärde, men en vanligt framförd åsikt är att meddelandet är en metafor för hela tavlan och syftar till att varna åskådaren för att överdrivet fokus på materiella framgångar kan få samhället att förlora sin andliga rikedom.

Andra versioner

I Pieter Aertsens verkstad tillverkade hans lärlingar versioner av hans originalverk, och vi känner till tre varianter av Vleeskraam bij een herberg, met Maria die aalmoezen uitdeelt som överlevt in i våra dagar. Originalet hänger hos North Carolina Museum of Art i USA, medan de tre avmålningarna befinner sig i Europa.

Butcher’s Stall with the Flight into Egypt (Interiör av en slaktarbod) befinner sig här i Sverige, i Uppsala Universitets konstsamling Gustavianum. Den har storleken 123,3 cm x 150 cm och tros ha kommit till Sverige som krigsbyte från Prag år 1648.

Still Life with Meat and the Holy Family befinner sig hos Fundación Banco Santander i Spanien, och mäter 111 cm x 165 cm.

The meat stall with the flight into Egypt går att se i Bonnefantenmuseum i Maastricht, Nederländerna.