Soldat jouant aux échecs

Soldat jouant aux échecs (Soldier at a Game of Chess) är en oljemålning som skapades av den franske konstnären Jean Metzinger någon gång under perioden 1914-1915. Den utgör en föregångare till den destillerade form av kubism som så småningom kom att bli känd som kristallkubism. Under den här perioden hade Metzinger ett starkt fokus på stora, platta ytor i sitt måleri, med överlappade geometriska figurer – något som är mycket tydligt i Soldat jouant aux échecs.

Tavlan är även känd under namnen Le Soldat à la partie d’échecs och Joueur d’échecs.

Motiv

Tavlan föreställer en fransk soldat som spelar schack. Man kan inte se någon motspelare i bilden. Soldaten är iförd en uniformshatt av typen képi och i munnen har han en cigarett.

Närvaron av cigaretten indikerar att det skulle kunna röra sig om en självporträtt. På porträtt av Metzinger har han ofta en cigarett i munnen, se till exempel Robert Delaunays målning ”Porträtt av Metzinger (Man med tulpan)” från år 1906 och Suzanne Phocas ”Porträtt av Metzinger” från år 1926.

Soldat jouant aux échecs målades i anslutningen till en period då Metzinger var inkallad som assistent i fältsjukvården och befann sig i mycket nära första världskrigets franska frontlinje. Han var stationerad i Sainte-Menehould i Frankrike och fick med egna ögon se krigets fasor. Efter mindre än ett år i Sainte-Menehould skickades hem igen av medicinska skäl.

Exakt när Metzinger målade Soldat jouant aux échecs är oklart, men han rykte in i mars 1915 och skickades hem igen senare samma år. Ett brev från Metzinger till Léonce Rosenberg indikerar att han målade tavlan innan han rykte in, möjligen i slutet av 1914. Det finns dock konstkännare som håller det troligare att målningen tillkom efter mars 1915.

Beskrivning

Konstnär Jean Metzinger
År 1914-1915
Typ Olja på duk
Dimensioner 32 tum × 24 tum

(81,3 cm x 61 cm)

Soldat jouant aux échecs är en upprättstående tavla som är 32 tum hög och 24 tum bred. Upphovsmannen har signerat den ”J Metzinger” i nedtill till höger och tavlan bär också hans initialer ”JM”.

Soldat jouant aux échecs föreställer en ensam fransk soldat som röker och spelar schack. Färgerna blå, röd, grön och svart dominerar tavlan, med små med viktiga inslag av gult, gulvitt och ljuslila. Bakgrunden utgörs av stora geometriska fält i rött, grönt och två nyanser av blått.

Tavlan är målad i en geometriskt avancerad kubistisk stil, och vi får se soldatens huvud och uniformsmössa ur två olika vinklar samtidigt – både framifrån och från sidan. Soldaten är inte naturalistiskt målad utan i mycket hög grad stiliserad och reducerad till enkla former. Perspektiv används nästan inte alls. Överkroppen med de rundade axlarna täcks delvis av en rektangulär struktur med elementära enfärgade fält.

Schackbrädet vilar på ett litet bord och vi ses själva brädet snett ovanifrån samtidigt som de fåtaliga schackpjäserna visas i profil. Två fingrar på soldatens högra hand har fått samma gröna färg som schackpjäserna, samtidigt som resten av handen är hudfärgad.

24e régiment d’infanterie

Talet 24 är mycket framträdande målat i gult mot svart bakgrund framtill på soldatens uniform. Detta är en referrens till 24:e infanteriregimentet.

Den 25 maj 1915 deltog det 24:e infanteriregimentet i en ovanligt brutal offensiv i Aix-Noulette och ett uppseendeväckande stort antal av de franska infanteristerna förlorade livet. Metzinger var vid denna tidpunkt stationerad söder om Aix-Noulette.

Cubisme cristal

Soldat jouant aux échecs brukar ses som en föregångare eller tidigt exempel på den konstnärliga inriktning som så småningom skulle komma att bli känd som cubisme cristal (kristallkubism eller kristalliserad kubism).

Denna inriktning brukar beskrivas som en destillerad form av kubism. Under 1915/1916 skedde en skiftning inom den kubistiska rörelsen vilket innebär ökat fokus på platta ytor och stora överlappade geometriska fält. Först med att kalla det crystal cubism var konstkritikern Maurice Raynal.

De kubistiska drag som varit i fokus innan första världskrigets utbrott – såsom den fjärde dimensionen och ockultism – föll inom kristallkubismen åt sidan till förmån för tydlighet och ordning. Här var många av de konstnärer med koppling till Léonce Rosenberg tongivande, såsom Metzinger, Henry Laurens, Juan Gris och Agustine Herbin.

Efter krigsförklaringen i augusti 1914 mobiliserades många franska konstnärer, men Metzinger och många av hans samtida lyckades ändå fortsätta med sitt konstnärliga skapande under krigsåren. Under kriget fördjupades klyftan mellan verklighet och konst inom kubismen, och den kom att bestå även efter krigsslutet.

Övrigt

Målningen utgör en del av den permanenta utställningen på Smart Musem of Art, University of Chicago, USA. Den donerades av John L. Strauss Jr. till minne av hans far John L. Strauss.